2010. július 29., csütörtök

Marrakesh 2

Reggelire errefelé ilyen helyi palacsinta-szerű dolog volt, amit lekvárral kellett megkenni, és kávéval illetve mentateával elfogyasztani. És persze az elmaradhatatlan narancslé...

Második napunkon sok látnivalót céloztunk meg, de először egy izgalmasabb képet mutatnék, amit már több útifilmben is láttam: a fűszerárusok előszeretettel készítenek színes csúcsos kúpokat, amik valamilyen furcsa módon nem burulnak szét:

Szóval a célunk a Bahia palota volt, ami a 19. században készült különleges termekkel, dekorációkkal, mozaikokkal, és minden szépséggel.

Megnéztünk egy romosabb palota-maradványt is a közelben, a Palais El Badi helyet. Mire ideértünk, már 12 után járt az idő, vagyis erősen elkezdődött a hőség, és szorgosan kellett árnyékot keresnünk. Pont a kőfalak között ez nem volt egyszerű feladat, de azért megoldottuk. Maga a palota izgalmas volt, nézelődtünk a régi maradványok között, valamint a tetőről körbekukkoltunk az egyébként lapos városon.

A főtéri narancslézés után visszavonultunk a szállásra (másodszorra azért már könnyebb volt odatalálni, de a sikátoron száguldó biciklisekkel, motorosokkal, csacsisokkal, és tömeggel azért küzdeni kellett). Sziesztáztunk egy kicsit, mert a délutáni 40-50 fokot nem bírtuk volna.

Estefelé nekiindulva azért még így is kemény feladat előtt álltunk: a száraz forróságban, amikor a kőfalak is egyre inkább verik vissza a Nap által egész addig sugárzott hőt, még a levegővétel is nehézkes.

Aznap már nagyon vállalkozó kedvűek voltunk, ezért nekivágtunk a bazársoroknak, a soukoknak. A lényeg annyi, hogy a medina labirintusában bóklásztunk, és próbáltuk megkeresni a különböző mesterségek képviselőit. Mert az áruk egy részét itt helyben állítják elő; persze a kereskedelem sokkal nagyobb rész. A bolyongás és eltévedések sorozata közben többször előfordult, hogy egy árus keresztbe állt előttünk, hogy addig nem mehetünk tovább, amíg nem vásárolunk nála valamit; olyan is volt, hogy valaki halkan a fülembe súgta: "Do you need a lamp?"; és persze minden kisgyerek szerint épp rossz irányba haladtunk, de egy kis zsebpénzért ők szívesen megmutatták volna a helyeset. Nagyon izgalmas volt belemerülni ebbe a forgatagba, az eltévedések után meg mindig visszajutottunk valahogy a Dzsemaa el Fna-ra.

Az egyik teraszon elfogyasztottunk egy finom mentateát: a helyiek azt vallják, hogy a melegben inkább forró italt érdemes inni, mert az többet segít mint a jeges üdítő. Szóval közben néztük és csodáltuk a teret: a kígyóbűvölőket, a majomtáncoltatókat, a néger táncosokat és mindenféle vándorszínészeket.

Gyakoroltuk az alkudozást is, Berni választott magának egy szimpatikus hennázóasszonyt, és kapott egy szép mintázatot a kezére:

Este pedig következett a várva várt lacikonyhás vacsora, ezúttal Berni kóstolt nyárson sült húsokat, én pedig a kuszkusszal próbálkoztam. Végül egy éjszakai frissen facsart narancslével zártuk a napot.